Zangvereniging Sint-Bavo 90 jaar actief

WANZELE - In 1906 stichtte ene Leo De Smet, onderwijzer in Wanzele, het Sint-Bavo koor, genoemd naar de lokale patroonheilige. Anno 1996 is het geesteskind van deze man uitgegroeid tot een bloeiende zangvereniging die niet alleen in het kleine Wanzele, maar ook ver daarbuiten bewondering oogst.

,,Onze vereniging bestaat enerzijds uit het door Leo De Smet opgerichte Sint-Bavokoor, maar anderzijds hebben wij ook een actief jeugdkoor, Angeli, en ons eigen orkest De Zonnebrengers", vernemen we van Léon-Bernard Giot, de gedreven orkestleider-dirigent van het koor. Deze Mellenaar kwam enkele jaren geleden, op vraag van de pastoor, in het Wanzeelse verenigingsleven terecht. Hij is niet bepaald aan zijn muzikaal proefstuk toe; hij geeft al jaren her en der zangles, dirigeerde al verschillende koren en orkesten en had bovendien de leiding over het koor dat de slotviering van de befaamde koningsfeesten in 1991 mocht opluisteren.

Viering

De jongste jaren scheerde de Wanzeelse zangvereniging behoorlijk hoge toppen. Er werden twee cd's opgenornen (onder andere samen met zangeres Petra en met Rodin) en vooral werd er her en der opgetreden in het land. Léon-Bernard is dan ook niet weinig enthousiast over zijn jonge zangtalenten.
"Werken met jongeren aan muziek is echt een uitdaging. lk doe het heel graag en sta nog altijd versteld van hun enthousiasme en hun inzet. Onlangs nog hebben we op amper één maand tijd een kerstprogramma met liederen in verschillende talen zonder problemen ingeoefend. Het is verbazend om te zien hoeveel talent er nog zit bij onze jeugd."

Momenteel wordt er echter druk gesleuteld aan de plechtige viering van het 90-jarige bestaan van Sint-Bavo. Zaterdagavond 21 december, om 17.30 uur, heeft er een mis plaats in de Wanzeelse parochiekerk die wordt opgeluisterd door de twee koren, daarna volgt er nog een kerstreceptie waarop het jubileum van het koor wordt gevierd. Tevens worden op die receptie ook de koorzangers met een aanzienlijke staat van dienst in de bloemetjes gezet. Een kranige zanger is zelfs al van in 1926 van de partij. Hij en zijn medejubilarissen mogen dan ook de nodige eretekens van het bisdom en van de minister van cultuur verwachten. En ook na de officiële viering wordt het nog behoorlijk druk voor de Wanzeelse muziekliefhebbers, want er blijken al plannen te zijn voor optredens in Leuven, Namen en Charleroi. (JBL)

Klik hier om de bijgevoegde foto te zien.